Home > meer over ATV


Meer over ATV

Wat is ATV?

ATV staat voor amateurtelevisie. Radiozendamateurs kunnen door een technisch examen af te leggen een C-machtiging verkrijgen. Hiermee mogen ze bewegende (televisie) beelden uitzenden. En dat wordt dan weer amateurtelevisie (ATV) genoemd. De beelden die worden uitgezonden zijn over het algemeen het eigen testbeeld, beelden van de hobbyruimte, apparatuur of evenementen.

ATV wordt bedreven op de UHF en SHF-banden, omdat daar voldoende bandbreede beschikbaar is voor de gebruikte modulatiemethoden. De meest populaire banden zijn de 23-cm band, van 1250 tot 1300 MHz en de 3-cm band, van 10 tot 10.5 GHz.

Wat heb je nodig?

  • Een kleuren of zwart-wit TV.
    Het moet een model zijn dat nog 'sneeuwt' en 'ruist' als er geen signaal is. Slechts dan is het mogelijk om op heel zwakke signalen af te stemmen. Teletekst is ook handig. Daarmee kun je allerlei calibratiemetingen uitvoeren, want de zenders op de Astra-satelliet vermelden hun frequenties in de teletekstpagina's. De Astra zendt uit van 10.8 en 12 GHz, waardoor hij een goed object is om je 3-cm apparatuur mee af te regelen.

  • Een twee meter transceiver.
    Hiermee kan de communicatie tussen twee radiozendamateurs onderhouden worden als ze bezig zijn met hun ATV-experimenten. De afgesproken luisterfrequentie is 144.750 MHz. De luisterfrequentie wordt vaak aangegeven in het beeld van een 'CQ-roepend' ATV-station.

  • Een analoge satelliettuner.
    Het gaat hier over de oude modellen die nog volop op de tweedehands markt te vinden zijn. Het frequentiebereik loopt van 950 to 1750 MHz. Hij moet vrij afstembaar zijn, dus de automatische frequentielock moet uitgezet kunnen worden. Een frequentieaanwijzing is buitengewoon handig. Het video moet omkeerbaar zijn en de videoversterking moet regelbaar zijn. En verder is de beschikbaarheid van meerdere geluidskanalen een pluspunt.

  • Een convertor voor de gewenste frequentieband.
    Hoewel de satelliettuner reeds in staat is direct het ontvangen signaal te verwerken is de gevoeligheid van dat apparaat onvoldoende. Een 40 dB voorversterker is absoluut noodzakelijk om het antennesignaal voldoende te versterken. Zie bijvoorbeeld het artikel van PA0JBB in het juli-nummer van Electron 1990. Voor de hogere banden zoeken we een convertor of LNB. In de populaire 3-cm band zijn er volop LNB's te vinden. Echter die zijn ontworpen voor de officiele satelliet-tv band, die iets boven de amateurband ligt. We moeten dus de locale oscillator naar beneden verstemmen. In Electron van februari 1998 en op het internet zijn goede handleidingen te vinden. Meestal gaat men uit van de methode om de DRO, dat is de resonator die de oscillator frequentie bepaalt, op een lagere frequentie te laten trillen.

  • Een goede antenne-installatie.
    De golflengte van de radiogolven is klein, waardoor de antennes al gauw zeer groot ten opzichte van de golflengte zijn. Daardoor treedt er richtwerking op en dus is het uitrichten van de antenne noodzakelijk. De antenne moet buiten opgesteld worden, dus zorgen we voor goede waterdichtheid. Veel gain is niet noodzakelijk, wel een 'direct zicht' opstelling. Een simpele yagi voldoet op 23-cm en een eenvoudige hoorn op 3-cm.

Waar is meer info te vinden?

Binnenkort hopen we deze pagina's verder uit te breiden. Kijk voorlopig voor meer informatie bij de links.

dank links contact gastenboek home foto's techniek meer over ATV home foto's gezien bij techniek meer over ATV gezien bij